viernes, 15 de noviembre de 2013

JAK TO POWIEDZIEC....

MI GORDA

Wczoraj, kiedy kupowalam (oczywiscie piracka) mptrojke dziewczyna  w sklepie zwrocila  sie do mnie kilka razy czule Mi gorda, czyli Moja gruba...Musze przyznac, ze jeszcze tak do mnie w zyciu nikt nie mowil,  zazwyczaj podkresla sie raczej moja chudosc...Rozsmieszylo mnie to ale i zainspirowalo do napisania czegos o sposobach w jaki Kolumbijczycy zwracaja sie do siebie.

Pierwsze na co zwraca sie uwage w Kolumbii to niezykla formalnosc i nieustanne uzywanie form grzecznosciowych.

SI, SENOR!

SENOR, SENORA, SENORITA tego czego w Hiszpanii juz niemal nigdzie sie nie slyszy, bo zatapilo to wszechobecna forma tuteo czyli ty, nawet do starszych ludzi, tu jest na porzadku dziennym. ¨Senoruje¨ sie do wszystkich, nawet dzieci czasem zwracaja sie do rodzicow Si, SENOR! Tak, prosze pana!
Takze, kiedy nie doslyszy sie czegos lub nie zrozumie, zamiast czegos w stylu naszego slucham?, czy perdon, pardon, tutaj pada pytanie SENOR? SENORA?  Na poczatku nie wiedzialam o co chodzi, kiedy przez telfon wciaz ktos pytajacym tonem powtarzal SENORA???
Co zabwne nawet matki do dzieci czasem zwracaja sie SENORA??

Rowniez bardzo popularny jest DON, znany nam Polakom glownie dzieki przebieglemu DON Pedro, czarnemu charakterowi z Krainy Deszczowcow. Tu na kazdym kroku spotyka sie rozmaitych DONOW, zazwyczaj osob zajmujacych jakies znaczace stanowisko.

W KOLUMBII JESTES ZAWSZE MAMUSKA

MAMI, PAPI, MAMACITA, PAPACITO

czyli skroty od MAMITA, PAPITO, co w pierwotniej formie piszczotliwe zdrobnienie od MADRE i PADRE czyli mamy i taty. Tutaj oprocz dzieci mowiacych tak do swoich rodzicow uzywa sie tez MAMI jako okreslenia atrakcyjnej kobiety i idac ulica nieraz slyszy sie AY, MAMI! Ale MAMI jest o wiele bardziej unwersalne, mowia tez tak do siebie kobiety. Kupujac cos na straganie czy w sklepie czesto pani sprzedajaca zwraca sie do mnie MAMI, albo AMOR, kochanie, albo CORAZON-serce.
Trzeba przyznac ze od razu robi sie cieplej na sercu, kiedy ktos wreczajac mi z usmiechem szklanke soku, zwraca sie do mnie amor.
I znow, kilka razy zdarzylo mi sie uslyszec nawet mame mowiaca do swej coreczki MAMI, i brzmialo to bardzo zabawnie...
PAPI raczej odnosi sie do taty, ale PAPACITO to juz pelne uznania okreslenie przystojnego mezczyzny.


SLODKO CZY ZA SLODKO?

Kolumbijczycy zwracaja sie do siebie w bardzo grzeczny i slodki sposob. Wczoraj jedne z moich uczniow, dyrektor w CityBanku powiedzial, ze w sekcji customer service dla Hiszpanii, ktora znajduje sie w Kolumbii, musieli przeszkolic personel by byl ¨gorzej wychowany¨, bo Hiszpanow draznila przesadna wedle nich slodkosc Kolumbijczykow i owijanie wszystkiego w tysiac zwrotow grzecznosciowych. Hiszpanie to przy Kolumbijczykach szczyt gburostwa, zreszta chyba wiekszosc nacji  wydawac sie musi bardzo twarda i szorstka w zestawieniu z tym narodem. Z jednej strony to urocze, ale z drugiej Europejczykom brakowac moze bezposredniosci i tego co czasem nazywamy jasnym postawieniem sprawy. Kolumbijczycy lubia stosowac wymowki, wykrety i nie mowia wprost nieprzyjemnych rzeczy...czasem wiec brak troche szczerosci.

KRAJ LUDZI BEZGRANICZNIE BEZINTERESOWNYCH

Do tego stopnia ze nawet kupujac stosuje sie przyjemny eufemizm:

 ME REGALA, czyli PODARUJE MI PAN?  albo ME PRESTA ? POZYCZY MI PAN?

Czy to dlatego ze akt kupna nie jest dobrze widziany lub malo szlachetny?
Na poczatku nie przechodzilo mi to latwo przez usta, ale teraz juz dziarsko pozyczam i dostaje w prezencie we wszystkich sklepach i kawiarniach, szkoda tylko ze musze za to placic.
Kolumbijczycy maja z tym problem kiedy jada do innych hiszpanskojezycznych krajow, bo czasem spotkac sie moga wrecz z wrogoscia. Che, tutaj niczego nie dajemy w prezencie, tutaj sie za wszystko placi! wedle anegdoty odpowiedzial znajomemu argentynski sprzedawca z typowym podejsciem porteno czyli z Buenos Aires.


SU MERCED!

Jak czulbys sie, gdyby ktos powiedzial do Ciebie WASZA MILOSC? Zastanawialbys sie czy moze jestes na planie nowej adaptacji Potopu z Katarzyna Cichopek w roli Olenki?
No wiec tutaj codziennie jestes Wasza Miloscia. SU MERCED wymawiane su merce to spuscizna z kolonialnych czasow.
Indigenos czyli rdzenni mieszkancy zwracali sie tak do Hiszpanow wyrazajac swoje podporzadkowanie. I w Bogocie przetrwalo to do tej pory i jest calkiem normalne, moze nie miedzy dwojgiem mlodych ludzi, ale osoby w srednim wieku stale uzywaja tej jakze archaicznej formy. Ale calkiem fajnie jest byc su merced!



No hay comentarios:

Publicar un comentario